czwartek, 4 sierpnia 2016

Jak zaaranżować wystawę sklepową



Lubicie oglądać wystawy? Ja lubię. A zdarzyło Wam się zatrzymać przez sklepem, spojrzeć na wystawę i wejść do środka choć wcale nie zamierzaliście nic kupować? A potem wyjść z zakupami? Mnie się zdarzyło. Tak właśnie działa dobrze zaaranżowana wystawa. A o tym jak ją zaaranżować - będzie dzisiejszy post. Zapraszam:)






Wygląd wystawy sklepowej jest ważny - to wizytówka sklepu i obietnica tego, co czeka nas w środku. Niby wszyscy to wiedzą, ale gdy przyjrzeć się sklepowym witrynom powstaje wrażenie, że zaaranżowane są w sposób szablonowy i nieprzemyślany. Rzadko kiedy spotyka się wystawę, która zaintryguje przechodniów.

Żyjemy w czasach gdy asortyment w sklepach jest niemal identyczny, czym więc przyciągnąć klienta jeśli nie wystawą? Kupujemy oczami – to co nam się podoba i w miejscu, które nam się podoba. Mając do wyboru nabycie tego samego produktu w tej samej lub podobnej cenie w dwóch różnych sklepach z wielkim prawdopodobieństwem kupimy go tam, gdzie jest ładniej, po prostu. A o tym, gdzie jest ładniej - w pierwszej kolejności decyduje wystawa, bo to z nią jako pierwszą styka się klient i pod jej wpływem decyduje: wchodzę/ nie wchodzę.

Jak zaaranżować wystawę przyciągającą wzrok i skłaniającą klienta do wejścia i zakupów? Wyjaśnię Wam to na przykładach:
Przykład pierwszy - wystawa sklepu z tekstyliami do domu.


Oczywiście można by, co zwykle ma miejsce na wystawach tego typu sklepów, poukładać w równym rządku komplety pościeli, ręczniki, obrusy itp, tak by pokazać asortyment sklepu i stworzyć wrażenie obfitości towaru. A można - jak tutaj - zaaranżować na kształt pokoju, do którego urządzenia wykorzysta się oferowany w sklepie asortyment: obrus, poduszki, siedzisko na krzesło, zasłonę - wszystko w tej samej  tonacji kolorystycznej. Tym sposobem oglądanie jednego towaru nasuwa klientowi myśl o kupnie drugiego, pasującego do tego pierwszego lub go uzupełniającego. Nie bez znaczenia jest tu także wybór tematyki i kolorystyki korespondującej z aktualnym sezonem. Letnie, marynistyczne akcenty, spójność kolorystyczna (błękit i biel), nie narzucające się dodatki (ramki, wiklina) plus żywe kwiaty, które "udomowiają" wnętrze - wszystko to kieruje wyobraźnię oglądającego w stronę spokoju, bezpieczeństwa, wypoczynku i relaksu, a pośrednio w stronę artykułów temu służących (czyli tych oferowanych przez sklep). Widok morskich tekstyliów sprawia, że zaczyna się myśleć o wakacjach i urlopie, uruchamiają się konkretne wyobrażenia i związane z nimi emocje. Wywołanie określonych emocji natomiast jest kluczowe w procesie zakupowym. Nie chodzi o sam towar - poduszkę, zasłonkę, obrus, ale cały szereg skojarzeń, który on wywołuje, o to, jak myślimy, że będziemy się czuli posiadając daną rzecz. Dobrze zaaranżowaną wystawa potrafi wywołać emocje, które skłaniają do zakupu. Nie osiągnie się tego efektu, ustawiając w witrynie przedmioty w przypadkowych konfiguracjach.

Przykład drugi - wystawa sklepu z napojami.

Kto z Was patrząc na tę witrynę nie poczuł ochoty, by napić się szampana? Kto z Was oczyma wyobraźni zobaczył siebie wypoczywającego na pokładzie luksusowego jachtu? Jacht pływa sobie po ciepłym morzu, a Wy niespiesznym gestem przywołujecie odzianego w  liberię kelnera, prosząc by dolał Wam szampana? Widzicie to? Jeśli tak to znaczy, że stoicie przed dobrze zaaranżowana wystawą. Taką, która "sprzedając" Wam produkt (w tym wypadku szampana) - sprzedaje określony styl życia. Nie musicie mieć jachtu ani wypoczywać nad ciepłym morzem, ale możecie tak się poczuć - wystarczy wejść do sklepu i kupić coś, co pozwoli Wam poczuć się luksusowo. 

Przykład trzeci - wystawa sklepu z artykułami dekoracyjnymi na przyjęcia i imprezy okolicznościowe.


Ta wystawa mówi: tak właśnie może wyglądać stół na Waszym weselu, jubileuszu, bankiecie, przyjęciu, balu... Nie będziecie już tracili czasu na mozolne szukanie dodatków, przeglądanie tysiąca ofert, stron, zdjęć i stylizacji. Wszystko dostaniecie w tym sklepie - każdy szczegół i element dekoracji, który sprawi, że stworzycie spójną i przemyślaną kompozycję, która zachwyci Was i waszych gości. To co? Wejdziecie do środka, by lepiej zapoznać się z naszą ofertą?


Jak więc zaaranżować wystawę, by przyciągnęła klientów i zwiększyła obroty sklepu?           

Zaaranżuj ją tak by:
- tworzyła jakąś opowieść, a nie była tylko ustawieniem towarów w rządku
- produkty i sposób ich ułożenia uruchamiały w oglądającym określone emocje i skojarzenia (na przykład ze spokojem, relaksem, wygodą, bogactwem itp.)
- pobudzała wyobraźnię oglądającego, tak by patrząc na oferowane przez ciebie produkty zobaczył siebie w ich otoczeniu/posiadaniu i zechciał je mieć.
- nawiązywała do stylu życia jaki wiedzie twój potencjalny klient lub jaki chciałby wieść
- zawierała produkty komplementarne czyli uzupełniające się. Jeśli dajmy na to sprzedajesz buty i torebki niech na wystawie znajdzie się przykładowy zestaw, do którego można by te buty i torebkę założyć. Stwórz outfit, na który oprócz oferowanych przez ciebie butów i torebki złożą się też: spodnie, koszula, płaszcz, apaszka, kapelusz, biżuteria... Widząc jak buty i torebka wyglądają w zestawie oglądającemu łatwiej podjąć decyzje o ich kupnie.
- różniła się od wystaw twoich konkurentów - rząd takich samych wystaw rozleniwia wzrok, wzrok przyciąga to co jest inne!

Powodzenia:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz